stantony

الانبا أنطونيوس
 
الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلالأعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 ( الصياد الماهر )

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
كارو



المساهمات : 32
تاريخ التسجيل : 19/07/2008
العمر : 25

مُساهمةموضوع: ( الصياد الماهر )   السبت أغسطس 02, 2008 6:23 pm

عندما يحل المساء ويسود الظلام فى اليابان تزحف قوارب الصيد فى النهر وقد اشعلت النيران فى اقفاص حديديه مثبته فى مقدمه كل قارب ...تجذب النيران السمك الى سطح المياة وفى الحال يطلق كل صياد حوالى دسته من الطيور النهمه المائيه. وقد ثبتت حلقه حول رقبه كل طائر مربوطه بحبل طرفه الاخر فى يدة . واكثر هذة الطيور مهارة فى صيد السمك هو ( غراب البحر ) فهو يغوص تحت الماء ويسبح لعمق يصل الى سته وثلاثين مترا .. فاءذا امسكت الطيور السمك الصغير فاءن الصياد يتركها تبتلعها اما لو امسكت بالسمك الكبير فلا يعبر من الحلقه التى فى رقبتها الى بطونها ..! فيسحب الصياد الطيور بالحبل لتلقى بالاسماك الكبيرة فى القارب......... اخى الخادم : هل انت صياد للناس ؟ ماهو صيدك ؟ لا تقف امام الله فارغا. ان الصياد الماهر يعرف كيف يصطاد ومتى يصطاد واين يصطاد وما هى الوسيله المناسبه للصيد اما الصياد غير الماهر فينطبق عليه المثل القائل Sad( ياصياد مااصطادتش اشى؟
قال لهم : حتى اللى فى الشبكه مشى ))) فقد يصطاد احد الخدام الماهرين فى صيد النفوس عددا كبيرا من الاولاد ويسلمهم الى خادم اخر غير ماهر فى فنون صيد الناس فيهرب من شبكته ما اصطادة الخادم الذى قبله وسلمه له
ان صياد الناس لابد ان يكون حكيما لان : (( رابح النفوس حكيم )) ((ام 30:11)) يعرف كيف يتعامل مع كل شخص وبحسب طبيعته ونفسيته ويعرف كيف يقول الكلمه التى تناسب كل شخص فى الوقت المناسب.. وصياد النفوس لابد ان يكون صبورا يلقى سنارته وينتظر طويلا الى ان يجتذب النفوس
ففى خدمتك قدم للناس عظه مؤثرة او كلمه منفعه او آيه عميقه فى معناها او قصه هادفه فى مغزاها او نصيحه عمليه مفيدة او معلومه تشد ازهان السامعين.
++ وليكن اهم طعم تقدمه لهم هو حياتك الفاضله وقدوتك الصالحه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
مريم داود



المساهمات : 62
تاريخ التسجيل : 25/02/2008
العمر : 27

مُساهمةموضوع: رد: ( الصياد الماهر )   الإثنين أغسطس 04, 2008 1:43 am

Very Happy بجد موضوع جميل اوى ميرسي ليكي ياكارو وربنا يعوضك Very Happy
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
beshoy magdy

avatar

المساهمات : 97
تاريخ التسجيل : 11/11/2007
العمر : 27

مُساهمةموضوع: نفسي اعرف   الثلاثاء أغسطس 05, 2008 10:08 pm

نفسي بجد اعرف انتوا بتجيبوا القصص الجامده دي منين

_________________

الله لا يترك اولاده

استطيع كل شئ في المسيح الذي يقويني[i]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
مريم داود



المساهمات : 62
تاريخ التسجيل : 25/02/2008
العمر : 27

مُساهمةموضوع: رد: ( الصياد الماهر )   الأربعاء أغسطس 06, 2008 5:24 am

ولسة يابيشوى انت لسة شوفت حاجة
عشان تعرف ان قية دماغ مش دومة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
beshoy magdy

avatar

المساهمات : 97
تاريخ التسجيل : 11/11/2007
العمر : 27

مُساهمةموضوع: على فكره   الأربعاء أغسطس 06, 2008 6:47 am

على فكره هي اسمها فيه مش قيه على اخر الزمن هنشتغل مشرفين ومدرسين عربي كمان

_________________

الله لا يترك اولاده

استطيع كل شئ في المسيح الذي يقويني[i]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
مريم داود



المساهمات : 62
تاريخ التسجيل : 25/02/2008
العمر : 27

مُساهمةموضوع: رد: ( الصياد الماهر )   الخميس أغسطس 07, 2008 5:12 am

يعني انا لو دققت شوية هطلع غلطات اد كدة بس انا الي بطنش
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
beshoy magdy

avatar

المساهمات : 97
تاريخ التسجيل : 11/11/2007
العمر : 27

مُساهمةموضوع: لا ما   الخميس أغسطس 07, 2008 5:22 am

لا ما انا واخد بالي

_________________

الله لا يترك اولاده

استطيع كل شئ في المسيح الذي يقويني[i]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
BESHO george



المساهمات : 4
تاريخ التسجيل : 16/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: ( الصياد الماهر )   الخميس أغسطس 21, 2008 4:48 am

فين التواضع يا أنكل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
( الصياد الماهر )
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
stantony :: المنتديات المسيحية :: قصص مسيحية-
انتقل الى: